Bijdrage gemeentebegroting 2025 door Ria Makatita-Hendrix

 

Dank aan het College en de ambtenaren voor dit goedverzorgd boekwerk van ruim 300 pagina’s en de antwoorden op de vele technische vragen.

Vandaar dat wij als Senioren Stadspartij Maastricht in deze vergadering nu niet meer de diepte ingaan. Naast onze technische vragen heeft de SPM toelichtende vragen  in de vierdomeinen gesteld en hierop hebben we ook antwoorden gekregen.

Onze samenvatting op hoofdlijnen is:

De exploitatie ramingen voor de jaren 2025 t/m 2028 zijn sluitend in Maastricht. In menige Nederlandse gemeente lukt dit sluitend zijn van de begrotingen helaas niet of slechts met soms sterk verhogingen van de gemeentelijke belastingtarieven.

Het verwachte ravijnjaar 2026 van de rijksbijdragen in het gemeentefonds blijkt gelukkig mee te vallen voor Maastricht,  zekerheid is er met het wisselend kabinetsbeleid helaas niet. Wij als lokale overheid en als lokale Senioren Stadspartij Maastricht hebben echter geen invloed op dit rijksbeleid.

Het verheugt ons dat in deze begroting 2025 ook per programma en taakvelden de voortgang van de coalitie ambities over de periode 2022-2026 zijn opgenomen.

We zitten dus zeker niet stil in Maastricht. Het ziet er ook financieel goed uit voor Maastricht, nu en op de middellange termijn :

Exploitaties over meerdere jaren zijn sluitend en de totale omvang van onze reserves blijven ook meerjarig op peil.  

De gemeentelijke belastingen inclusief de OZB worden alleen met de afgesproken indexering aangepast, maar niet hoger belast. (Met een mogelijke uitzondering van de afvalstoffenheffing  als gevolg van de elektrificatie van het wagenpark.)

Naast de jaarexploitatie (baten en lasten) constateren we een ambitieus investeringsprogramma :

Gedurende 2025 tot en met 2028 gemiddeld € 106 miljoen per jaar.

In 2024 staan voor € 169 miljoen aan investeringskredieten opgenomen (mogelijk inclusief restantkredieten uit eerdere jaren) met de kapitaallasten over deze € 169 miljoen investeringen als exploitatielasten.

Ambities en daadwerkelijke uitvoering kunnen om diverse redenen niet altijd gelijk lopen.

Onze aanbeveling is dan ook om nog niet uitgevoerde investeringen en restantkredieten van begrotingsjaar 2024 en eerder alsnog te herschikken in overleg met de gemeenteraad.

Als antwoord op onze vraag hebben we gelezen dat de voortgang van de ambtelijke reorganisatie op10 december 2024 op de gemeenteraadsagenda staat.

Samenvattend constateert de SPM dat in de begroting 2025 en de meerjarenramingen 2026-2028 de coalitie ambities zijn opgenomen en dat deze begrotingsjaren financieel sluitend worden voorgesteld, chapeau hiervoor.

De SPM heeft het volste vertrouwen dat het niet alleen bij plannen blijft.  Maar dat de daadwerkelijke uitvoering van al deze voornemens door dit College wederom nauwgezet én financieel sluitend zal zijn.

De SPM zal dan ook de Planning & Control-cyclus met belangstelling positief kritisch blijven volgen.

De gemeenteraad heeft immers een kaderstellende, controlerende en een  volksvertegenwoordigende rol.

 

Het college schrijft in het raadsvoorstel in haar voorwoord dat zij  in 2025 echt werk gaat maken van de ambities voor ontmoeting in onze wijken.  De titel van het coalitieakkoord heet ook:

Maastricht, stad van verbondenheid.

Wat heeft de inwoner van Maastricht nodig om mee te kunnen (blijven) doen in de veranderende maatschappij?  En wat draagt deze begroting hier aan bij?

Volgens de Senioren stadspartij Maastricht is hiervoor van belang  dat de Maastrichtenaar zich gezond, prettig, veilig, gewaardeerd en begrepen voelt. Dit kan door per wijk een zgn. sociaal rioleringsstelsel aan te leggen en te onderhouden. Klasien Horstman bracht dit stelsel onder de aandacht tijdens het symposium Gezond Wonen in Maastricht in 2040.

Via gerichte initiatieven kun je in wijken ontmoetingsplekken en activiteiten ontwikkelen waardoor eenzaamheid en onbegrip wordt tegengegaan en samenwerking en nieuwzelfvertrouwen onder bewoners ontstaat.

Veel is er al, maar niet in elke wijk en niet overal in voldoende mate. De Senioren Stadspartij Maastricht vraagt het College hier aandacht voor te hebben en waar nodig gerichte initiatieven te ontplooien.

Gisteren was op Nu.nl te lezen dat Maastricht op de derde plaats staat voor wat betreft gezondste stad : Volgens het onafhankelijke ingenieursbureau Arcadis en op basis van de richtlijnen van het RIVM ( Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) zijn het Maastrichtse College en de  gemeenteraad kennelijk goed op weg met haar schone, gezonde  en veilige leefomgeving.

Dat kunnen we ook lezen in de Raadsinformatie Brief getiteld:  Midterm rapportage  coalitieakkoord van 5 november.

We zitten op de juiste koers, de Senioren Stadspartij Maastricht  vindt dat de voorgenomen ambities voortgezet moeten worden,  puntjes op de i zetten om dit niveau te behouden en verder te ontwikkelen.

Om elkaar te helpen mee te kunnen blijven doen in de  veranderende samenleving is het fijn als  je elkaar kent. Om elkaar te kennen is het van belang elkaar te ontmoeten. Dat maakt het makkelijker om hulp te vragen en om hulp te verlenen. Het sociale rioleringsstelsel helpt hierbij. Evenals een goede, bereikbare en betaalbare OV verbinding, waardoor mensen elkaar kunnen ontmoeten. Onze achterban geeft dit duidelijk aan.  

De Senioren Stadspartij Maastricht is verheugd dat er begonnen is met het onderhoud aan de wegen met financiering vanuit de NIBOR gelden en vraagt het College ook aandacht te besteden aan het onderhoud van de trottoirs en  fietspaden. Geef ook aandacht aan de veiligheid  en zichtbaarheid van zebrapaden.

Ook is er de vraag tot meer ondersteuning bij burgerinitiatieven, dit leidt tot meer  inbreng en betrokkenheid van de inwoners van onze stad. Nu haken ze vaak af door de ingewikkelde aanvraagprocedures.

Het college schrijft in het voorwoord van de begroting2025, die als ondertitel heeft: Investeren in verbondenheid, dat ze echt werk gaat maken van ontmoeting in onze wijken. Dit sluit prima aan bij het partijprogramma van de Senioren Stadspartij Maastricht. Het college komt in2025 met voorstellen voor de transformatie van gemeenschapshuizen en werkt daarvoor nieuw beleid uit: wat is in welke wijk nodig voor ontmoeting  en hoe kunnen we daar als gemeente een bijdrage aan leveren? Voor de te nemen impulsen zijn middelen in de begroting opgenomen, waarvoor dank.  Echter, de Senioren Stadspartij Maastricht vraagt niet alleen het gebouw aan te passen aan de huidige tijd en te verduurzamen maar ook te investeren in de verduurzaming van de bemensing van de gemeenschapshuizen en andere sport- en ontmoetingsplekken.  

Bij de ene ontmoetingsplek lukt het prima met vrijwilligers maar wellicht kan ondersteuning in de vorm van een betaalde kracht via Podium 24, detachering via de MTB, Traject of een andere gemeentelijke organisatie de continuïteit van de exploitatie, het organiseren van activiteiten en het gebruik door verenigingen en buurtbewoners bevorderen. De Senioren Stadspartij Maastricht vraagt  de wethouder een toezegging te  geven om de noodzaak en behoefte van ondersteuning te onderzoeken bij de ontmoetingsplekken in de stad en de uitkomst hiervan terug te koppelen aan de raad, tegelijkertijd met de voorstellen van de transformatie van de gemeenschapshuizen die het college in 2025 aan de raad doet toekomen. Wellicht kan er voor de uitvoering van deze plannen een beroep gedaan worden op het Leefbaarheidsfonds.

 

Tot zover de bijdrage van de Senioren Stadspartij Maastricht in de eerste termijn.

 

Ander nieuws

Werk in uitvoering: de omgevingsvisie!

Werk in uitvoering: de omgevingsvisie!

Omgevingsvisie 2040

Lees meer
Maastricht, leefbare en inclusieve, internationale, stad

Maastricht, leefbare en inclusieve, internationale, stad

Maastricht de leefbare en inclusieve (internationale) stad

Lees meer
is de dagelijkse verzorging luxe?

is de dagelijkse verzorging luxe?

Je tanden poetsen met tandpasta, haren wassen met een shampoo, onbetaalbare luxe?

Lees meer